Σάββατο 8 Σεπτεμβρίου 2012

Περί Έρωτος....



ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΝ ΟΡΦΙΣΜΟ, ΤΗΝ ΘΕΟΓΟΝΙΑ ΤΟΥ ΗΣΙΟΔΟΥ, ΤΗΝ ΠΛΑΤΩΝΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΠΗΓΕΣ Ο ΕΡΩΤΑΣ ΑΠΟΤΕΛΟΥΣΕ ΤΗΝ ΓΕΝΝΕΣΙΟΥΡΓΟ ΑΙΤΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΖΩΟΠΟΙΟ ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΣΥΜΠΑΝΤΙΚΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ

Ο ΕΡΩΤΑΣ ΗΤΑΝ ΑΡΡΗΚΤΑ ΣΥΝΔΕΜΕΜΕΝΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΨΥΧΗ. ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΓΙΑ ΑΥΤΗΝ ΤΟ ΑΙΩΝΙΟ ΤΑΞΙΔΙ ΠΡΟΣ ΤΟ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΑΛΟΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΡΧΙΚΗ ΤΗΣ ΚΑΤΑΓΩΓΗ. ΕΡΩΣ ΕΙΝΑΙ Η ΑΕΝΑΗ ΤΑΣΗ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΠΡΟΣ  ΤΟ ΑΓΑΘΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΙΩΝΙΑ ΥΠΟΣΤΑΣΗ ΤΗΣ.

ΣΤΑ "ΟΡΦΙΚΑ" Ο ΟΡΦΕΑΣ ΣΑΝ ΕΝΑΣ ΑΛΛΟΣ ΣΥΜΠΑΝΤΙΚΟΣ ΕΡΑΣΤΗΣ ΚΑΤΕΡΧΕΤΑΙ ΣΤΟΝ ΑΔΗ ΝΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙ ΤΗΝ ΕΥΡΙΔΙΚΗ (ΨΥΧΗ), ΤΟ ΕΤΑΙΡΟΝ ΤΟΥ ΗΜΙΣΗ, ΩΣΤΕ ΝΑ ΕΠΕΛΘΕΙ Η ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ ΜΕΤΑΞΥ ΨΥΧΗΣ ΚΑΙ ΕΡΩΤΟΣ.

ΣΤΗΝ ΘΕΟΓΟΝΙΑ ΤΟΥ ΗΣΙΟΔΟΥ ΠΡΟΫΠΑΡΧΟΥΝ ΤΡΙΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ, ΤΟ ΧΑΟΣ, Η ΓΑΙΑ ΚΑΙ Ο ΕΡΩΣ. ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΜΟΡΦΕΣ ΑΥΤΟΓΕΝΝΗΤΕΣ ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΓΕΝΝΗΘΕΙ Η ΜΙΑ ΕΚ ΤΗΣ ΑΛΛΗΣ.

ΑΠΟ ΤΙΣ ΤΡΕΙΣ ΑΥΤΕΣ ΑΡΧΙΚΕΣ ΘΕΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΘΕΟΓΟΝΙΑΣ ΜΟΝΟ Ο ΕΡΩΤΑΣ ΑΠΟΚΤΑ ΑΠΟΓΟΝΟΥΣ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ Η ΕΝΩΤΙΚΗ ΔΥΝΑΜΗ ΠΟΥ ΩΘΕΙ ΤΙΣ ΑΛΛΕΣΔΥΝΑΜΕΙΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΠΡΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ

ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΠΛΑΤΩΝΑ Ο ΕΡΩΤΑΣ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΗΘΙΚΗΣ, ΟΤΙ ΕΧΕΙ ΣΥΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΘΕΪΚΗ, ΓΙΑ ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΗΔΟΝΗ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΦΘΑΡΤΗ ΚΑΙ ΠΑΡΟΔΙΚΗ.

Ο ΕΡΩΤΑΣ ΒΟΗΘΑΕΙ ΤΗΝ ΨΥΧΗ ΝΑ ΕΠΑΝΑΦΕΡΕΙ ΣΤΗΝ ΜΝΗΜΗ ΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΑΡΕΛΘΟΝΤΟΣ ΓΙΑ ΑΥΤΟ ΕΙΠΕ ΟΤΙ "Η ΓΝΩΣΗ ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΜΝΗΣΗ".

Ο ΕΡΩΤΑΣ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΤΗΝ ΠΡΩΤΑΡΧΙΚΗ ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΠΑΝΤΟΣ, ΑΠΟ ΕΚΕΙ ΕΚΠΟΡΕΥΤΗΚΕ Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ.

Η ΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ΘΕΪΚΗ ΑΛΛΑ ΕΧΕΙ ΥΠΟΣΤΑΣΗ ΤΟΣΟ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΟΣΟ ΚΑΙ ΥΛΙΚΗ ΣΤΙΣ ΖΩΕΣ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ.

ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΡΩΤΑ ΕΚΠΟΡΕΥΕΤΑΙ Η ΣΥΜΠΑΝΤΙΚΗ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ

Ο ΕΡΩΤΑΣ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΤΗΝ ΠΡΩΤΑΡΧΙΚΗ ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΠΑΝΤΟΣ, ΑΠΟ ΕΚΕΙ ΕΚΠΟΡΕΥΤΗΚΕ Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ.

Η ΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ΘΕΪΚΗ ΑΛΛΑ ΕΧΕΙ ΥΠΟΣΤΑΣΗ ΤΟΣΟ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΟΣΟ ΚΑΙ ΥΛΙΚΗ ΣΤΙΣ ΖΩΕΣ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ.

ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΡΩΤΑ ΕΚΠΟΡΕΥΕΤΑΙ Η ΣΥΜΠΑΝΤΙΚΗ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ. 



ΟΡΦΙΚΟΣ ΥΜΝΟΣ

Κικλήσκω μέγαν, ἁγνόν, ἐράσμιον, ἡδὺν
Ἔρωτα, τοξαλκῆ, πτερόεντα, πυρίδρομον,
εὔδρομον ὁρμῆι,   συμπαίζοντα θεοῖς ἠ δὲ
θνητοῖς ἀνθρώποις, εὐπάλαμον, διφυῆ,
πάντων κληῖδας ἔχοντα, αἰθέρος οὐρανίου,
πόντου, χθονός, ἠδ᾽ ὅσα θνητοῖς πνεύματα
παντογένεθλα θεὰ βόσκει χλοόκαρπος,
ἠδ᾽ ὅσα Τάρταρος εὐρὺς ἔχει πόντος•
θ᾽ἁλίδουπος• μοῦνος γὰρ τούτων πάντων
οἴηκα κρατύνεις. ἀλλά, μάκαρ, καθαραῖς
γνώμαις μύσταισι συνέρχου, φαύλους δ᾽
ἐκτοπίους θ᾽ ὁρμὰς ἀπὸ τῶν δ'ἀπόπεμπε.

Επικαλούμαι τον μεγάλον, τον αγνόν τον
περιπόθητον, τον γλυκύν Ερωτα, τον
ισχυρόν τοξότην τον πτερωτόν πού
φλογίζει με δύναμιν τους ανθρώπους, τον
ταχύν και ορμητικόν που παίζει μαζί με
τους θεούς και με τους θνητούς
ανθρώπους τον έξυπνον τον εφευρετικόν
με τάς δύο φύσεις, πού κρατεί τα κλειδιά
των πάντων, τα κλειδιά του επουρανίου
αιθέρος, της θαλάσσης και της γης και
όσα πνεύματα, πού γεννούν τα πάντα εις
τους ανθρώπους, τρέφει ή θεά,
παράγουσα χλωρούς καρπούς και όσα
έχει ο ευρύς Τάρταρος και η θορυβώδης
θάλασσα διότι μόνον εσύ κρατείς το
πηδάλιον (είσαι, κυρίαρχος) όλων αυτών.
Αλλά ώ μακάριε, με καθαρές διαθέσεις
έλα μαζί με τους μύστας και απομάκρυνε
από αυτούς τις φαύλες και παράδοξες
ορμές

Η ΘΕΑ ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΗΤΑΝ Η ΘΕΑ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ ΚΑΙ ΠΛΗΡΩΣΤΑΥΤΙΣΜΕΝΗ ΜΑΖΙ ΤΟΥ ΚΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ. ΟΠΩΣ ΑΝΑΦΕΡΕΙ ΚΑΙ Ο ΟΡΦΙΚΟΣ ΥΜΝΟΣ

Venus Anadyomène - Jean-Auguste Dominique Ingres

ΟΡΦΙΚΟΣ ΥΜΝΟΣ ΟΥΡΑΝΙΑΣ ΑΦΡΟΔΙΤΗΣ 

Ούρανία πολύυμνε φιλομμειδής Άφροδίτη
ποντογενής γενέτειρα θεά φιλοπάννυχε
σεμνή νυκτερία ζεύκτειρα
δολοπλόκε μήτερ Άνάγκης'
 πάντα γάρ έκ σέθεν έστίν
ύπεζεύξω δέ (τε) κόσμον
καί κρατέεις τρισσών μοιρών
 γεννάις δέ τά πάντα όσσα τ' έν ούρανώι έστι
καί έν γαίηι πολυκάρπωι
έν πόντου τε βυθώι (τε)

Ουρανία πολυ-ύμνητε φιλογέλωτη Αφροδίτη
Θαλασσογέννητη γενετήσια Θεά Φιλολονύχτια
σεβάσμια νυκτερινή ζεύκτειρα
δολοπλόκα ανάγκης μητέρα.
Τα πάντα απο σένα προέρχονται
ω ζευκτειρία κόσμου δύναμις
που στά χέρια σου κρατάς
των τριών βασιλείων τα πεπρωμένα
Εσύ γεννάς όλα όσα εν τω ουρανώ
ευρίσκονται
και όσα εις την Γαία την πολύκαρπον
και όσα εις της θαλάσσης τα βάθη

ΘΕΟΓΟΝΙΑ ΗΣΙΟΔΟΥ ΠΕΡΙ ΕΡΩΤΟΣ

Ἦ τοι µὲν πρώτιστα Χάος γένετ’, αὐτὰρ ἔπειτα Γαῖ’ εὐρύστερνος, πάντων ἕδος ἀσφαλὲς αἰεὶ [ἀθανάτων, οἳ ἔχουσι κάρη νιφόεντος Ὀλύµπου, Τάρταρά τ’ ἠερόεντα µυχῷ χθονὸς εὐρυοδείης,] ἠδ’ Ἔρος, ὃς κάλλιστος ἐν ἀθανάτοισι θεοῖσι, λυσιµελής, πάντων δὲ θεῶν πάντων τ’ ἀνθρώπων δάµναται ἐν στήθεσσι νόον καὶ ἐπίφρονα βουλήν.”

Στην αρχή γεννήθηκε το Χάος, κι έπειτα η πλατύστηθη Γαία παντοτινός και ασφαλής τόπος των αθανάτων που εξουσιάζουν τις χιονισμένες κορφές του Ολύμπου και τα σκοτεινά Τάρταρα στα βάθη της γης με τους πλατείς δρόμους. Μετά ο Έρως που είναι ο ωραιότερος ανάμεσα στους αθάνατους θεούς, που λύνει τα μέλη όλωντων θεών και των ανθρώπων και δαμάζει στα στήθεια την καρδιά και τον νου.

ΣΟΦΟΚΛΕΟΥΣ ΑΝΤΙΓΟΝΗ

ΑΙΩΝΙΟΣ ΥΜΝΟΣ ΣΤΟΝ ΕΡΩΤΑ

Έρως ανίκατε μάχαν, Έρως, ός εν κτήμασι
πίπτεις, ός εν μαλακαίς παρειαίς νέάνιδος
εννυχεύεις, φοιτάς δ’ υπερπόντιος εν
τ’αγρονόμοις αυλαίς, καί σ’ούτ’
αθανάτων φύξιμος ουδείς ούθ’αμερίων
σέ γ’ανθρώπων. Ο δ’έχω μέμηνεν.

Έρωτα, που δε γονάτισες ποτέ στον πόλεμο,
Έρωτα, που ορμάς και γεμίζεις την πλάση,
που στ’ απαλά τα μάγουλατης κόρης νυχτερεύεις,
που σεργιανάς τις θάλασσες
και των ξωμάχων τα κατώφλια,κανείς δε σου
γλυτώνει μηδέ θνητός μηδέ αθάνατος.
φωλιάζεις στο κορμί και το μανίζεις

ΠΛΑΤΩΝ

Οι άνθρωποι ονόμασαν τον έρωτα φτερωτό επειδή έχει φτερά. Οι θεοί τον ονόμασαν έτσι επειδή έχει την δύναμη να δίνει φτερά.

Ασχημοσύνη γάρ και  Έρωτι προς αλληλους αεί πόλεμος'.

Μεταξύ της απρέπειας και του έρωτα υπάρχει πάντα πόλεμος

ΣΩΚΡΑΤΗΣ

Οι έρωτες ονομάζονται και τοξότες ,ίσως επειδή οι ωραίοι πληγώνουν απο μακριά.

ΞΕΝΟΦΩΝ

Πολύ κρείττων εστίν ό τής ψυχής ή ό του σώματος έρως'.

Ο έρωτας της ψυχής είναι πολύ ανώτερος από τον έρωτας του σώματος.

ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ

'Έρωτας δ'όστις μή θεόν κρίνει μέγαν καί τών απάντων δαιμόνων υπέρτατον,ή σκαιός έστιν ή καλών άπειρος ών ούκ οίδε τόν μέγιστον ανθρώπις θεόν'.





ΣΩΚΡΑΤΙΚΗ ΑΛΗΘΕΙΑ 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...